بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت دوم
هم لطف می کند و هم آگاه است یعنی لطفش بدون آگاهی نیست.
هیچ کس نمی تواند حتی با دیدن هم به صفات خدا راه پیدا کند.
خدا دیدنی نیست و اگر هم بود کسی نمی توانست به صفاتش راه پیدا کند.
*[نکته: معاینه به نزدیک بودن جسمانی و مادی می گویند].
تدرکه، بحث ادراک و ذهن است.
حضرت می خواهد بگوید اگر خدا دیدنی هم بود قابل درک نبود و هیچ کس هم به چگونگی خدا در سر و آشکارش پی نخواهد برد.
و این همان است که خداوند می فرماید والله یعلم و انتم لا تعلمون خدا می داند و شما نمی دانید.
یعنی باید تمام علوم را به خودش واگذار کنید و اوستایی نکنید.
چرا خدا دیدنی نیست؟
وقتی از دیدن حرف می زنیم بایدببینیم که ما چگونه می بینیم.
اصلا چه چیزی را می بینیم؟
ما انسانها خیلی محدود می بینیم یعنی بین ۷۰۰ تا ۳۰۰ را می بینیم و پائین ۳۰۰ را نمی بینیم.
در صورتی که مادون قرمز را داریم و بالای ۷۰۰ را نمی بینیم در صورتی که ماورای بنفش را داریم.
ما خیلی چیز ها را نمی بینیم.
ما چیزی را می بینیم که چیز باشد، یعنی شی باشد.
قاب قوسین او ادنی :
نزدیک بودن ذاتی و معنوی است و اینم یک مثل است.
یعنی می خواست برساند که نزدیک بودن معنوی زیادی داشتند.
دیدنی، باید خصوصیت دیدنی داشته باشد.
پس می شود ماده . و در این صورت دیگر خدا نمی شود.
زیرا اگر خدا ماده باشد باید دارای ویژگی های ماده باشد و آن را از جایی کسب کرده باشد در این صورت دیگر خدا نیست.
میشه گفت خدا چه رنگیه؟
در حقیقت باید گفت خدا رنگ خودش است، رنگ صفات الهی، خدا رنگ حق است.
حق یعنی راستی.
چرا به خدا حق می گویند؟ چون عین راستی است.
سنت از خدا، نبی خدا و ولی خدا باید در مومن باشد این می شود رنگ خدا.
خداوند پرده پوش است وقتی این ویژگی را درونی کردیم می شویم رنگ خدا.
خداوند عالم است.
وقتی می رویم دنبال علم می شویم رنگ خدا.
خداوند حلیم است وقتی صبور می شویم، می شویم رنگ خدا
قاب قوسین او ادنی
توضیح مکر در آیه :
ماکرین از واژه مکر است.
مکر در فارسی ارزش منفی دارد و به معنی نفاق و دو روئی است.
اما مکر دو جنبه دارد وقتی به مخلوق بر می گردد می شود نفاق و دو روئی.
وقتی مکر خدا بر می گردد می شود ارائه نتیجه عمل.
در قرآن آمده و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین این ها مکر کردند و خدا هم مکر کرد.
این ها مکر کردند یعنی کفار می خواستند مسلمان ها را از بین ببرند که خداوند باطلش کرد.
یعنی نتیجه عمل آن ها چیزی نشد که آن ها خواستند.
مکر خداوند یعنی تدبیر الهی.
وقتی می گوئیم والله خیرالماکرین یعنی والله خیرالمدبرین.
مکر به فارسی یعنی دو رویی و نفاق و کسی این را به کار می برد که نیاز دارد و قدرت ندارد و هیچ کس حرفش را باور ندارد و می خواهد خودش را محبوب کند و اعتماد به نفس ندارد.
وقتی می گوئیم خداوند عاری از هرگونه صفات سلبیه است پس برای خدا مکر به این شکل معنی ندارد و مکر به معنی نفاق و دو رویی برای کسانی است که کارشان بدون دروغ پیش نمی رود، چون قدرتش را ندارد.
وقتی خداوند قدرت مطلق است نیازی به نفاق و دو رویی ندارد.
در سر و آشکار خدا کسی را پی نخواهد برد مگر آن اندازه که خداوند به شخص عنایت کرده باشد.
و عنایت خداوند همین طوری به کسی داده نمی شود، مگر این که شخص بخواهد.
پیامبر ص :
*گواهی می دهم به آن خدائی که قدسیتش و پاک بودنش و مقدس بودنش دنیا را پر کرده.
*آن نورانیت ابدیتش همه جا را فرا گرفته .
*آن خدایی است که بدون مشاوره و مشورت دستوراتش را اجرا می کند. و می خواهد چیزی را مقدر کند شریک ندارد، می خواهد چیزی را تدبیر کند نمی خواهد.
*آن چیزی را تدبیر کند کمک نمی خواهد.
*آن چیزی که خداوند ایجاد کرده بدون نمونه و مثال قبلی بوده و آن چه را که خدا خلق کرده بدون کمک کسی انجام داد.
*این همه خلقت او را خسته نکرده. نه نیاز به فکر کردن دارد و نه نیاز به هیچ موجود باهوش دیگری که این کار را انجام دهد.
فرمود: خدا ایجاد کرد ما را بعد به وجود آمدند.
خلق کرد و ظاهر شدند انشاء ها (انشاء ابتدای خلقت است)
برد: ادامه خلقت است (یعنی انشاء ها آدم و حوا است)
برء نطفه زن و مرد است.
سپس هیچ خدایی جز او نیست .
او ساخته و بدون عیب هم ساخته خداوند خود عدل است.
ادامه دارد ...
daneshofahm@
مکانی برای مطالعه اندیشه