بسم الله الرحمن الرحیم
بنابراین اینها که می گویند ما پیغمبر ص را قبول داریم و سر علی ع حرف داریم؛ دروغ می گویند.
زیرا اگر پیغمبر ص را قبول داشتند به این خطبه که حرف پیامبر ص است گوش میدادند و او را مسخره نمیکردند.
به من گفتند اُذُن : گوش یعنی هرکس هرچه می گوید این آدم گوش می دهد.
در واقع پیامبر را مسخره کردند و به او برچسب زدند و گفتند گوش آمد.
زیرا پیامبر ص به درد و دل افراد گوش می داد.
یا اگر کسی می خواست دربارهی مطلبی حرف بزند، پیامبر گوش می داد و ...
در ادامه فرمود: و فکر کردند من اینطور هستم.
به خاطر ملازمت بسیار زیادی که علی ع با من داشت و علاقه و توجهی که من به علی داشتم او را به عنوان وصی و جانشین معرفی کردم.
در واقع نمی فهمیدند که این انتخاب دستور خداوند است که فرمود بعد از پیامبر ص از علی ع تبعیت کنید.
تا جایی که خداوند آیه نازل کرد:
آن ها کسانی هستند که پیامبر را اذیت کردند و می گویند آن {پیامبر} گوش است.
به این ها بگو اگر می گوئید این آدم گوش است مگر گوش چه بد است؟
گوش خوب است که شما حرف بزنید و حرف شما را بشنود؛ به خدا ایمان می آورد و در برابر مومنین تواضع می کند
و برای کسانی از شما که ایمان آوردند این آدم رحمت است.
حواستان باشد آنها که پیغمبر ص را اذیت می کنند برایشان عذاب دردناکی خواهد.
اگر من بخواهم گویندگان این نسبت یعنی اُذُن را نام ببرم می توانم.
و با انگشت اشاره می کنم که چه کسانی این حرف ها را به من زدند و اگر بخواهم نشانشان بدهم و معرفی کنم می توانم.
ولی به خدا قسم من با آنها با بزرگواری رفتاری کردم، وگرنه همین الان می توانم آنها را رسوا کنم.
{منظور پیامبرص به ابوبکر بود، یا عمر بود یا عثمان}
نکته: {اگر بحث حق الناس باشد و در مرحله اتهام باشد باید اسم شخص یا اشخاص بروز داده نشود.
زیرا اگر خلاف اتهام ثابت شود دیگر آن شخص یا اشخاص نمی توانند در جامعه زندگی کنند ولی وقتی جرم ثابت شد باید حتما اسم شخص گفته شود}
پیامبر فرمود خداوند از من راضی نمی شود مگر آنکه آنچه را که در حق علی ع بر من نازل شده را ابلاغ کنم.
و خداوند فرمود ای رسول من؛ آنچه درمورد علی نازل شده است را ابلاغ کن، اگر این کار را انجام ندهی انگار رسالتت را انجام ندادی؛ نترس خدا همراه توست و هوای تو را دارد.
حضرت فرمود: مردم این مطلب را درباره علی ع بدانید و بفهمید که من علی ع را برای شما نصب نکردم؛ بلکه خداوند این کار را کرد.
نکند فردا بیائید و بگویید چون علی ع دامادش بود، پسر عمویش بود یا اینکه بزرگش کرده بود و بهش اعتماد دارد او را معرفی کرده است.
علی را خدا نصب کرده و تمام .
و او را امام قرار داد امامی که اطاعت از او واجب است. چه مهاجر، چه تابعین باشند
{ به ما تابعین می گویند. یعنی به کسانی که بعد از مهاجرین و انصار پیرو پیامبر ص و ائمه شدند}
پیامبر ص با این فرمایشش خواست که بگوید این پیروی فقط مال آن زمان نیست.
یعنی حضرت نفرمود که پیروی فقط برای مهاجر و انصار است تا امروز بگویند برای ما نیست.
یعنی کلمات حساب شده است.
بر کسی که روستایی است، شهری است، عجم است، عرب است، آن کسی که آزاد است، بنده است، کوچک است، بزرگ است، سفید است، سیاه است، یعنی بر هر یکتاپرستی حکمش اجرا شونده است و باید کلامش مورد عمل واقع شود.
امرش بر همه نافذ است و نفوذ دارد.
پیامبر ص فرمود: ملعون است کسی که با علی ع مخالفت کند و مورد رحمت است
کسی که از علی ع پیروی کند و او را تصدیق کند.
خدا او را و هرکس که از او بشنود و اطاعت کند را تحقیقا آمرزیده است.
ای مردم این آخرین باری است که من در چنین جمعیتی می ایستم، پس گوشتان را باز کنید
و بشنوید که چه می گویم حرفی را که می گویم اطاعت کنید و سرتان را پایین بیاورید و تسلیم امر خدا باشید.
پیامبر ص مرتب کلمه الله را تکرار می کند تا این شبهه از ذهنها بیرون رود که این آدم یعنی علی ع به خاطر نسبت خویشاوندی توسط پیامبر ص انتخاب نشده.
یعنی پیامبر ص مرتب تکرار می کند که خدا او را انتخاب کرده است .
ادامه دارد ...
daneshofahm@
مکانی برای مطالعه اندیشه