بسم الله الرحمن الرحیم
شبهه نجس بودن سگ:
نجس یعنی کثیف و ناپاک. بنا به قول راغب در مفردات نجاست دو نوع است.
یا از حواس ظاهر قابل ادراک است یا دیده ی دل و بصیرت.
در قرآن کریم، در سه مورد درباره ی سگ صحبت شده که در هیچ کدام به نجس یا ظاهر بودن آن صحبت به میان نیامده است.
۱- در داستان اصحاب کهف در سوره ی کهف.
۲- در داستان بلعم باعورا و تشبیه او به سگ در سوره اعراف.
۳- حکم صید سگ شکاری که گوشت آن حلال است در سوره ی مائده.
به دو دلیل می توان گفت که قرآن اشاره ای به این مسأله نکرده است.
اول: چون قرآن کلیات احکام را مطرح کرد است نه جزئیات را
مثلاً فرموده نماز بخوانید، زکات بدهید ولی کیفیت آن را مطرح نکرده.
دوم: این که بنای خداوند در قرآن این بود که حتماً در مسائل و جزئیات به معصومین (ع) مراجعه صورت پذیرد.
در روایتی از امام صادق (ع) به نجس بودن سگ اشاره شده است.
باید دقت کرد که در نجس بودن سگ ها تفاوتی
بین آن ها که در خیابان هستند و آن هایی که در خانه نگهداری می شوند وجود ندارد.
در روایتی امام علی (ع) فرمود:
کسی که سگ مرطوبی را لمس کرد لباسش را بشوید
و اگر سگ خشک بود روی لباسش آب بپاشد. و دستش را بشوید.

از طرفی امام علی (ع) فرمود:
در نگهداری سگ خیری نیست مگرسگ شکاری و نگهبان.
قابل توجه است تمام گروه های اسلامی و مذاهب به جز مالکی ها سگ را نجس می دانند.
و خود مالکی ها می گویند ظرفی که سگ در آن چیزی خورد باید ۷ مرتبه شست.
به یک مسأله ی مهم باید دقت کرد آن هم این که نباید با احکام خدا سلیقه ای برخورد نمود.
مثلاً امروزه می گویند چطور ممکن است وفادارترین حیوان روی کره ی زمین نجس باشد.
مفیدترین حیوان روی زمین نجس باشد.
به نظر شما این ها ربطی به هم دارند؟
آیا وفاداری نشانه ی عدم نجاست می تواند باشد؟!
انسان چیزی مفیدتر از خون داخل رگ هایش ندارد
ولی با این حال همان خون وقتی بیرون می آید می شود نجس.
باید دقت کرد با توجه به معنی دوم نجس از دیدگاه راغب،
گاهی وقت ها پلیدی چیزی به خاطر تأثیر سوئی است که روی روان انسان می گذارد.
مثلاً خداوند می فرماید: (انما المشرکون نجس)
خب چرا مشرکین نجس هستند؟
به خاطر تأثیرات روحی روانی است که ممکن است روی افراد داشته باشند.
بنابراین باید از ایشان دوری نمود.
با توجه به تاریخ، میتوان دریافت سگ از جمله حیواناتی است
که بیشترین و قدیمی ترین زمان همزیستی با انسان ها را دارد.
به عبارتی سگ به عنوان یک حیوان عاطفی به راحتی توانسته ارتباط مسالمت آمیز خود با انسان ها را حفظ نماید.

همین باعث محکم شدن متقابل این ارتباط از انسان ها به سگ ها هم بشود.
ولی اگر دقت داشته باشیم در بسیاری از موارد این ارتباط عاطفی در روند زندگی افراد مشکل ایجاد کرده است.
امروزه رقابت شدیدی بین شوهران زنانی که در خانه سگ دارند با شوهرانشان رقابت ناسالمی شکل گرفته است.
مهم ترین مسأله ای که انسان همیشه به دنبال آن بوده، آرامش است.
گمشده ی همیشگی انسان ها.
خداوند در قرآن یکی از رسالت های اصلی ازدواج را آرامش معرفی کرده می کند.
(و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها)
از آیات خداوند این است که زوج هایی از جنس خودتان برایتان آفرید
که به آن ها آرام گیرید و به آرامش برسید.
ازدواج و در کنار داشتن یک جنس مخالف به آرامش انسان کمک شایانی می کند.
ولی متأسفانه این آرامش امروز، تغییر جهت داده
و از انسان ها به سمت حیوانات خانگی از جمله سگ ها تمایل پیدا کرده است.
به خاطر شکل گیری سریع این ارتباط عاطفی بین سگ ها
و انسان ها بیشترین ارتباط را در این زمینه شاهد هستیم.
تا جایی که زن ها امروزه به سگ ها کفایت کرده
و به عنوان بهترین همدم به این حیوانات نزدیک می شوند.
و متأسفانه آمار ازدواج به شدت افت کرده است.
این هم یکی دیگر از دلایل احتیاط در نزدیک شدن به این حیوانات است.
از طرف دیگر فرضیه ای مطرح می شود مبنی بر این که
در زمان حمله ی اعراب به ایران، آن ها با سگ های نگهبان و شکاری و تربیت شده ی ایرانیان مواجه شدند

که مشکلات زیادی برای آن ها ایجاد نمود،
لذا برای این که دیگر با این مشکلات مواجه نشوند
فتوا دادند که سگ نجس است.
با توجه به این مسأله دو حالت وجود دارد.
اول این که فتوای ساختگی آن ها بود که وضعش مشخص است.
دوم این که این فتوای اسلام بود که باید کلاً ادامه می یافت.
ولی میبینیم که فتوای امام صادق (ع) نیز همین است
پس نتیجه می گیریم نجس بودن سگ ربطی به حمله اعراب نداشته و همیشگی است.
و از طرف دیگر مفید بودن این حیوان و همزیستی طولانی مدت
این حیوان با انسانها نمیتواند دلیلی بر نجس نبودن آن شود.
از طرف دیگر ما شاهد هستیم اسلام که سگ را نجس می داند
و نگهداری این حیوان را تقبیح می کند
نگهداری سگ های گله، نگهبان، شکاری، تربیت شده برای نیروهای پلیس را بلامانع می داند.
اگر این فتوا مربوط به زمان حمله ی اعراب به ایران و مواجهه با سگ ها بود
باید نگهداری همین سگ ها هم محل اشکال می شد
ولی می بینیم که این گونه نیست.
از طرفی اسلام بهترین دیدگاه را درباره ی حقوق حیوانات دارد.
دیدگاهی که نظیر آن را در هیچ مکتب انسانی پیدا نمی کنید.
در کتب فقهی ما این گونه آمده است:
اگر شخصی به مقدار وضو گرفتن آب داشته باشد
و حیوان تشنه ای هم باشد،
ارجح این است که آب را به حیوان تشنه بدهد و خودش تیمم نماید.

صاحب جواهر معتقد است:
اگر کسی گوسفند و سگ بی آزاری داشته باشد در حال مرگ.
بر اوست که سگ را طعام دهد و بر گوسفند ترجیح دهد
چرا که گوسفند را می توان سر برید و حلال است
ولی با سگ نمی توان چنین کاری کرد.
در بسیاری از روایات معصومین(ع)آزار و اذیت سگ به طور مستقیم منع شده است.
حتی روایاتی داریم که قاتل سگ را ملزم به پرداخت دیه می دانند.
بنابراین در دین اسلام برای این حیوان، احترام بسیار زیادی گذاشته شد،
و حتی یکی از حیواناتی که وارد بهشت می شود
سگ اصحاب کهف است ولی با تمام این تفاسیر
هیچ ربطی به نجس بودن این حیوان ندارد.
از دیدگاه علم پزشکی هم این امر تأیید شده است.
با توجه به این که هر چیزی که در اسلام حکم به استفاده از آن داده نشده از لحاظ علمی ضررهایی برای انسان دارد.
علاوه بر آن کمی تفکر در این زمینه موضوع را روشن می کند.
این که علّت سخت گیری یا حتی تنبیه معلم تأثیری در روند زندگی خودش ندارد
و همه به خاطر پیشرفت خود دانش آموز است.
از طرفی حکم به نگه نداشتن سگ در منزل چه فایده و ضرری میتواند برای دین داشته باشد.
اگر هیچ کس سگ نگه ندارد فایده اش برای دین چیست؟
و اگر همه نگه دارند، ضررش برای دین کدام؟
کمی تفکر در این زمینه لازم است.
(التماس تفکر)

سگ از لحاظ بیولوژیک بسیار ضعیف است.
و بسیار مستعد ابتلاء به عفونت های انگلی می باشد.
کرم ترشین از طریق سگ ها به راحتی قابل انتقال است
و جالب این که از طریق شستشو از بین نمی رود.
در درون روده ی سگ، کرم کوچکی به طول ۴ میلی متر
به نام (( تینیا ایکینو سکوس)) وجود دارد.
وقتی از مدفوع سگ خارج می شود، تخم های زیادی از این کرم همراه مدفوع بیرون می آید
و به اطراف مقعد سگ می چسبد.
از آن جایی که سگ عادت به لیسیدن اطراف مقعد خود را دارد،
با لیس زدن، سگ به وسیله ی زبانش آن تخم ها را
به قسمت های دیگر بدنش منتقل نموده
و همه جا را آلوده میکند.
اگر یکی از این تخم ها به معده ی انسان وارد شود،
مرض های گوناگون تولید می کند.
پژوهش های جدید نشان دادند به دلیل همزیستی بسیار نزدیک سگ ها
و میمون ها با انسان ها یکی از اصلی ترین راه های انتقال ویروس ایدز به انسان ها همین حیوانات هستند.
و قابل ذکر است که بهداشتی بودن یا مراقبت از سگ
و تمیزی او هیچ تأثیری در دفع میکروب و ابتلا به ایدز ندارد.
از طرفی سگ ناقل کیست هیداتیک است.
در پایان باید دقت نمود که احکام دینی کاملاً مطابق با علم است.
و این علم زمانی مطابقت دارد.
و زمانی به ظاهر مطابقت ندارد که آن هم ضعف علم تجربی است
که بعدها به همان نتیجه خواهد رسید.
همان گونه که بیش از ۱۰۰ سال نظریه ی پذیرفته شده دنیای نجوم
بر اساس هیئت بطلمیوس بود ولی پس از گذشت صد سال علم تجربی به این نتیجه می رسد که اشتباه کرده است.
صد سال علم می گفت حرف من درست است
ولی بعدش فهمید اشتباه کرده است.
ولی احکام خداوند تغییری نکرده و به عبارتی
(حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامه)
و علم کم کم به این موضوع دست خواهد یافت.
(التماس صبر و تفکر)
به اهتمام: آقای داوود آموسنی