بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت اول
قسمت اول خطبه غدیر در حمد و ثنای پروردگار است.
البته این خطبه را با این پیش فرض باید گوش داد که در آن روز غدیر گرمای هوا بیش از ۵۵ درجه سانتی گراد بود و بالای صد هزار نفر از سفر حج باز می گشتند.
در جاده خاکی حرکت می کردند و کنار برکه ای به نام غدیر این آیه به پیغمبر مکرم اسلام ص نازل می شود.
پیامبر ص می ایستد. همهمه در بین مردم شدت می گیرد.
پیامبر ص دستور می دهد به آنهایی که جلوتر رفتند بگوئید برگردند.
یک عده سواره به دنبال آنهایی که جلوتر هستند می روند تا آن ها را برگردانند.
و شما در نظر بگیرید که در این گرمای طاقت فرسا باید صبر میکردند تا آنهایی که نیامدند برسند.
مردم در تعجب بودند که چه خبر مهمی است که بخاطر آن باید گرمای شدید را تحمل کنند و آن را بشنوند!؟
و همچنان حضرت تاکید داشتند همه باید باشند تا خبر را اعلام کند.
بعد جهاز شترها را روی هم گذاشتند تا پیامبر ص بالای آنها بروند و مردم بتوانند حرف ایشان را بهتر بشنوند.
پیامبر ص شروع می کنند به حمد و ثنای پروردگار:
ستایش مخصوص آن خدایی است که در یگانگی اش بلند مرتبه است و تنهایی و فرد بودنش نزدیک است.
این خدا در قدرت و سلطه خودش در جلالت است و در ارکان خودش عظیم و بزرگ است.
علم او همه چیز را فرا گرفته درحالی که در جای خودش است.
همه مخلوقات را تحت سلطه و سیطره خودش دارد.
تمام چیز هایی که در بالاست مثل آسمان ها و افلاک را او به وجود ؛آورده است زمین را پهن کرده.
حکمران علی الاطلاق آسمان ها و زمین هاست و پاک و منزه است.
● نکات ضمیمهی بحث:
_خدا حرکت ندارد.
زیرا برای انجام دادن کار نیاز به حرکت است ولی خداوند حرکت ندارد.
و هر حرکتی نیاز به نیرو و محرکه دارد و اگر بگوئیم خدا حرکت می کند باید ثابت کنیم محرکش چیست؟
*حمید : یعنی کسی که شایسته ستایش است.
*محمود : یعنی کسی که پیوسته مورد ستایش قرار می گیرد.
پیامبر ص در ستایش پروردگار:
او تسبیح شده است. پروردگار فرشته ها و روح، یعنی فرشته اعظم است.
هر آنچه که به خلق تفضل شده را این خدا داده
{خدا تفضیل کرده: یعنی خیلی از چیز هایی که در اختیار انسان ها قرار دارد بر اثر شایستگی شان نیست بر اثر فضل خداوند است}.
و خداوند لطف کننده است به هر چیزی که به وجود آورده است.
پس یکی از دلایل وجود و خلقت، قاعده لطف می شود. یعنی خدا از آنجایی که خداست می خواهد
لطف کند و این لطف باید مجرایی داشته باشد و این مجرا میشود خلقت.
یعنی باید بیافریند تا به او لطف کند. پس خلقت از اولش می شود لطف.
هر چشمی زیر نظر اوست اما هیچ چشمی او را نمی بیند.
صاحب کرامت است اصل حلم و بردباری در خداوند اطلاق دارد.
رحمتش همه جا را فراگرفته و با نعمت هایش بر همه منت گذاشته است.
هرگز در مقابله به مثل عجله نمی کند با اینکه شخص مستحق عذاب است ولی خداوند صبر می کند. قدرتمند، علیم و حکیم این طور است.
● سئوال چرا حمد و ثنای پیامبر ص برای خداوند این قدر طول کشید؟
با توجه به گرمای هوا و شرایط مردم ؟
درواقع مطلبی که پیامبر ص می خواستند عنوان کنند آنقدر مهم و خطرناک و پیچیده است
و آنقدر در آنجا جو سنگین بود پیامبر ص می خواستند مردم را برای آن خبر مهم آماده کنند.
از این رو حمد و ثنای ایشان طولانی شد.
این خدایی که باطن ها و ضمیر درون شما را می داند
* یعنی ای ابوبکر و عمری که آن جا ایستاده و تند تند بعد از تمام شدن خطبه می آئید و به علی علیه السلام تبریک می گوئید خدا از درون شما خبر دارد .
آن چیزهایی که تو پنهانش می کنی بر خد ا مخفی نیست و کاملا می داند.
خداوند احاطه بر همه چیز دارد.
قدرت بر همه چیز دارد و هیچ چیز مثل خدا نیست.
او به وجود آورندهی همه چیز است در حالی که هیچ چیز وجود نداشت.
همیشه زنده است و همیشه قائم به قسط و عدل و داد است یعنی نمیگذارد سر کسی کلاه برود. هیچ خدایی جز او نیست.
او عزیز و حکیم است. خداوند بالاتر از این هاست که با چشم دیده شود. چشم ها او را نمیبیند ولی خودش چشم ها را می بیند.
ادامه دارد.......
daneshofahm@
مکانی برای مطالعه اندیشه