شرح خطبه غدیر قسمت ششم

بسم الله الرحمن الرحیم

 


و شما باید حرف گوش کنید.

زیرا او الله است که بزرگ شماست.

رب شماست، اختیار دار شماست، ولی شماست، اله شماست و این برتری را بر شما دارد.
شما هنوز متوجه نشدید که چرا این حرف ها را به شما می گویم.

چون خدا گفته.

و بعد از خدا، رسول و پیغمبرش هستند که شما را مخاطب قرار داده اند.
پیامبر ص می فرماید: خدا حرفش مطاع است.

بعد از من علی ع است که باید از او اطاعت کنید.

علی ولی شماست، امام شماست و بعد از او هم امامت در نسل من از فرزندان علی ع است.


<< آخرین حرفی که سنی ها به آن استثنا می کنند حرف فخر رازی است.

چون فخر رازی نتوانست با دو آیه سوره مائده کنار بیاید. 
از قوی ترین تفسیر هایی که در دنیای اسلام نوشته شده است تفسیر فخر رازی است به نام
تفسیر الکبیر مفاتیح الغیب البته اسم التفسیر الکبیر را به خاطر تشابه اسمی آن با تفسیر طبرانی کمتر به کار می برند.

بیشتر اسم مفاتیح الغیب را به کار می برند که تفسیر بسیار محکمی است.

اما وقتی به دو آیه‌ی سوره‌ی مائده می رسد و می خواهد درباره آن حرف بزند که این دو آیه چیست؟

یک سری روایات را ذکر می کند، یکسری از حرف ها را می زند، یکسری از موارد تاریخی را ذکر می کند.

از آن جهت که نمی تواند پاسخی بدهد؛  این ها را مطرح می کند که ما علی را قبول داریم و خلیفه چهارم ماست.
می شود علی خلیفه باشد و کسی او را قبول نداشته باشد؟!
ما هم اگر احترامی بیشتر از شما برای علی قائل نباشیم کمتر هم نیستیم ولی شما نمی خواهید بپذیرید که علی شما در شورا
رای نیاورد. 
سنی ها می گویند بعد از پیامبر ص مساله به شورا واگذر شد و چون
پیامبر ص فرمود
بعد از من دیگر پیامبری نیست مردم باید یک نفر را انتخاب می کردند.
 

 ولی ما شیعیان می گوئیم بحث امامت انتسابی است نه انتخابی.  

در صورتیکه سنی ها می گویند انتساب مال پیغمبر است و چون حضرت محمد ص آخرین پیغمبر بوده و بعد از ایشان انتساب معنی ندارد 
پس واگذار می شود به جامعه اسلامی که یکی را به عنوان ولی و سرپرست انتخاب کنند.
البته سنی ها به قول آیت الله مجتهدی ره رده‌ی پایین مستضعفان هستند.
و دستشان خالی است و هیچ دلیلی ندارند.
آن‌ها پیرو بزرگانشان هستند.
از طرفی فقه قوی هم ندارند که پاسخگو باشد. 
در عین حالیکه آنها هم منتظر امام زمان هستند.
البته امام زمان به معنای شیعه نه، به معنای کسی که زمین را پر از عدل و داد خواهد  کرد. 
و از حرف آن ها این طور برداشت می شود که
به نحوی امام زمان ع با رای مردم انتخاب می شود
خدا رحمت کند
علامه امینی را که برای اثبات حقانیت حضرت علی علیه السلام در کتاب الغدیر، تمام روایاتی که استفاده کرد از اهل سنت است.
امروزه الغدیر دست هر کسی باشد حکمش اعدام است زیرا الغدیر تنها کتابی است که آن ها را مفتضح کرد و با اسناد خودشان رسوا شدند>>


حلالی نیست مگر اینکه خداوند و رسولانش و امامانش آن را حلال کردند و حرامی نیست مگر آنکه خداوند و رسولانش و امامانش آن را بر شما حرام کردند. 
فرمود خداوند عزوجل حلال و حرام را به من یاد داد و آنچه پروردگار من از کتابش و حلال و حرامش به من آموخت من همه این ها را به به علی ع انتقال دادم. 


 در ادامه خطبه غدیر پیامبر ص فرمودند: 

   ای مردم علی را بر همه فضیلت و برتری بدهید.
   زیرا هیچ علمی باقی نماند که به او انتقال نداده باشم.
   یعنی علی شد وارث علم نبوی تاما و تماما . 


امام مبین:
این آدم امام آشکار است و یعنی هیچ شکلی در بر حق بودن و شایسته بودن این آدم نیست . 
و کل شی احصیناه فی امام مبین 
و ما همه چیز را در امام مبین جمع کردیم و در روایات بسیار زیادی داریم.
 همین خطبه غدیر که فرمود: امام مبین علی بن ابی طالب علیه السلام است. 
یعنی هر آنچه را که وجود دارد ما در این بشر جمع کردیم.

  ای مردم از علی ع به سمت دیگه گمراه نشوید. 

<<نفرمود سمت دیگر نروید، فرمود از علی به سمت دیگر گمراه نشوید.
یعنی هر سمتی غیر از این آدم گمراهی است.
یادتان باشد هرگز از این فرد رو برنگردانید. 
از ولایت این آدم سرباز نزنید این علی است که به حق هدایت می کند و هم به حق عمل می کند.

این آدم باطل را از بین می برد و شما را از آن نهی می کند. 
علی ع یک ویژگی دارد و آن هم خیلی مهم است
و در قرآن هم خدا فرمود: 

  که اگر حرف خدا باشد، حرف دین باشد، حرف اعتقاد و معنویت باشد هیچ ملامت و سرزنش روی علی اثر نمی گذارد.  
یعنی آنقدر به علی فحش و ناسزا می گفتند منتهی به هیچ وجه روی علی ع تاثیر نداشت
.

زیرا او یقین داشت راه را درست می رود >>


ادامه دارد ...

daneshofahm@
مکانی برای مطالعه اندیشه 

یادداشت سردبیر

@daneshofahm

ما را دنبال کنید