شرح خطبه غدیر قسمت سیزدهم

بسم الله الرحمن الرحیم

<< آن یهودی سر همین موضوع مسلمان شد.
 

  قسمت سیزدهم 

در زمانی که دست حضرت علی علیه السلام را بسته بودند و با غلاف شمشیر به بازوی مبارک همسرش می زدند و عکس العملی از حضرت علی علیه السلام دیده نمی شد. 
در واقع یک زمانی است که یکی قدرت نشان دادن عکس العمل ندارد یعنی اگر عکس العمل نشان دهد کتک می خورد و یک وقت است که شخص چاره ای ندارد و عکس العمل نشان نمی دهد. 
وقتی یهودی این مظلومیت علی علیه السلام را می بیند مسلمان می شود.

در زمان امام زمان عج هم همین طور است.
خیلی از یهودی ها و مسیحی ها ایمان می آورند، ولی شیعیان جلوی امام می ایستند. 

در زمانی که دست علی علیه السلام را بسته بودند و زنش را کتک می زدند، یهودی آمد جلو و گفت :
تو همان علی هستی که در جنگ خندق عمر عبدود را کشتی
؟ 
مگر تو همان کسی نیستی که مرهب را کشتی ؟ 
مگر تو همان کسی نیستی که در خیبر را از جا کند ؟ 
حضرت فرمود : بله هستم. 
یهودی گفت پس چرا کاری نمی کنی
؟ 
علی علیه السلام فرمود: 
پیغمبر مکرم اسلام مرا به صبر امر کرده، که یهودی شهادتین را گفت و مسلمان شد
>>
پیامبر ص در ادامه فرمود: 
بعد از علی فرزندانم که از صلب او هستند، از نسل من می باشند. 
پیامبر فرمود: ای مردم، بر من منت مگذارید که اسلاام آوردید و مسلمان شدید. 
نه تنها بر من، بر خدا هم منت نگذارید، اسلام آوردن به نفع خودتان است که آدم شدید و راه را پیدا کردید و رستگار شدید. 
اگر منت بگذارید اعمال خوب شما از بین می رود و در این صورت خدا بر شما غضب می کند و شما را وارد شعله های آتش که از آهن و مس گرفته است می کند. 
حواستان باشد که پر وردگار شما در کمین است و حواسش جمع است . 
ای مردم، کسانی می آیند که مردم را به سمت آتش د عوت می کنند، روز قیامت کسی به فریاد آن ها نمی رسد. 

<< نکنه به انتظار ابوبکر و عمر و عثمان و غیر ائمه بمانید. >>

مواظب باشید دنبال چه کسی راه می افتید، دنبال کسی راه بیفتید که بتواند دست شما را بگیرد .
پیامبر ص فرمود: 
ای مردم!!! 
خدا و من از آن آدم هایی که از علی ع دور می شوند و تنهایش می گذارند بیزاریم، حتی از کسانی که از این آدم ها پیروی کردند و دنبالشان کردند، همه این آدم ها در قعر آتش جای دارند و چه بد جایگاهی است برای افرادمتکبر که خودشان را دست بالا گرفتند و بهتر از علی داستند
<< حضرت علی علیه السلام در خطبه شقشقیه فرمود : 
آن زمانی که حکومت، حق من بود به کسانی دادنش که از فرط پیری شلوارشان را نمی توانستند بالا بکشند
<< ابوبکر >> بعد از او هم به کسی دادند که یک عصا در دستش بود و بر سر این و آن می زد << عمر >> و بعد از او هم به کسی دادند که فقط شکمش را می شناخت و دستشویی را. 
یعنی حضرت فرمود: حکومت دست این طور آدم ها افتاد. 
بعد از عثمان که آمدند دنبال علی علیه السلام، حضرت فرمود: الان کجا آمدید
؟ 
چه می گوئید ؟ 
مردم گفتند ما آمدیم دنبال شما برای حکومت، که حضرت فرمود: آن زمان که باید می آمدید، نیامدید. 
الان می دانید چقدر فاصله پیدا کردید
؟ 
من چطور این فاصله را ازبین ببرم ؟ 
شما  خراب کردید .
با این حال حضرت باز هم درست کرد ولی کم کردن فاصله باعث فشار آمدن بر مردم شد که نهایتا منجر به شهید شدن حضرت گردید
>>
پیامبر فرمود: بدانید که این ها اصحاب صحیفه هستند، بنابراین هر کدام از شما در صحیفه خودش نظر کند. 
یعنی کسانی که رو به روی علی می ایستند، اگر یک مقدار شما دقت کنید کاملا متوجه می شوید که این ها چه کسانی هستند، یعنی گم نیستند. 

<< اصحاب صحیفه : 
یعنی کسانی که از قبل اسمشان هست و ثبت شده، در علم خداوند هست که این ها این کار ار انجام می دهند. 
علاوه بر آن هر مومنی یک صحیفه دارد.
ما روایت داریم : 

عنوان صحیفه هر مومن نمازش است. 
پس مشخص است که هر مومنی صحیفه ای دارد یعنی یک کتابی برای خودش دارد، یک حافظه ای درون خودش دارد که این حافظه، حافظه رویدادی نیست، مال الان نیست، همانی که خداوند فرمود: 
به یاد بیاورید آن

<< وقتی می گوئیم صحیفه هر مومن نمازش است یعنی اهمیت نماز را می رساند که کل صحیفه وابسته به آن نماز است که اگر قبول شود بقیه اعمال را نگاه می کنند در غیر این صورت به صحیفه نگاه نمی کنند.>>



ادامه دارد ...

daneshofahm@
مکانی برای مطالعه اندیشه 

 

یادداشت سردبیر

@daneshofahm

ما را دنبال کنید