بسم الله الرحمن الرحیم
مهارتهای شنیدن فعال:
=شما هرگز قادر نخواهید بود به هر کسی و هر چیزی در آن واحد گوش کنید.
= شنیدن فعال درگیری کامل حس شنوایی همراه با توجه کامل به شخص گوینده است جهت شنیدن و فهمیدن کلام وی.
= این مهارت تقریباً در تمام موقعیتهای زندگی افراد، بسیار مهم است.
اگر ما به شکل فعال گوش ندهیم، مطالب اصلی را فراموش خواهیم کرد.
= پژوهشها نشان دادهاند، افرادی که مهارت شنیدن فعال را در خود تقویت کردهاند،
رضایت زناشویی بیشتری داشتند. و افرادی که این مهارت را دارند، همدلی بیشتری نشان میدهند.
چرا که انسانها علاقه دارند شنیده شوند.
یکی از بزرگترین شکایات در جلسات مشاوره ی خانواده،
این است که ((تو هرگز به من گوش نمیدهی))
= از دیدگاه روانشناسان اجتماعی، مهارت شنیدن فعال، یک امر حیاتی در روابط بین فردی است.
انسانها از اینکه ببینند کسی با علاقه به آنها گوش میدهد، خوشحال میشوند.

《چگونه می توان یک شنونده فعال بود》
۱- بدون اینکه قضاوت کنید یا اینکه جبهه بگیرید، فقط گوش کنید.
و از دید و زاویه نگاه گوینده به مطلب نگاه کنید.
۲- اجازه بدهید گوینده حرفش را تمام کند و سخنان وی را قطع نکنید،
سکوت را رعایت کنید، باید ساکت ماندن را تمرین کنید.
۳- نشان دهید که روی حرف گوینده متمرکز هستید.
ارتباط چشمی برقرار کنید. زمان گوش دادن، به سمت گوینده خم شوید.
و با لبخند به گفته های فرد واکنش های متناسب نشان دهید.
۴- نکات مهم و کلید واژههایی که گفته شد را تکرار کنید که گوینده متوجه شود کاملاً به حرفهایش گوش میدهید.
۵- مطلبی از سخن گوینده که به نظر شما نامفهوم آمد یا متوجه آن نشدید، را حتماً از او سوال کنید.
مخصوصاً اگر جان کلام را خوب متوجه نشدید.
۶- سعی کنید از مطالبی که میشنوید، موضوعات مهم را یادداشت کنید که به یاد داشته باشید.
۷- پس از رعایت نوبت در حرف زدن، می توانید مخالفت یا موافقت خود یا موقعیتهای مشابه که در آن بودید را عنوان کنید.

نکته:
بزرگترین مشکل ارتباط بین افراد این است که ما گوش میدهیم که پاسخ دهیم نه اینکه متوجه شویم و بفهمیم یا یاد بگیریم.
《کارهایی که باید هنگام شنیدن فعال از آن اجتناب کنید》
۱) جمله را قطع نکنید. بگذارید حرف تمام شود تا منظور شخص کاملاً انتقال داده شود.
۲) ارتباط چشمی را میتوان گاهی قطع کرد ولی اگر طولانی مدت باشد،
گوینده حس میکند علاقهای به شنیدن حرفهایش ندارید.
یا نشانه ی عدم توجه است.
۳) بازخورد ندادن به گوینده:
صرف شنونده بودن، احساس بیمیلی را در گوینده ایجاد میکند. بنابراین سعی کنید کم و بیش، به شخص، بازخورد کلامی بدهید.
۴) حواس پرتی:
فکر کردن به چیزهای دیگر یا مشغول شدن با چیزی و از دست دادن تمرکز میتواند گوینده را اذیت کند.
۵) تمرکز زیاد روی چیزهای جزئی یا سوال کردن درباره چیزهای پیش پا افتاده نشان دهنده مهم نبودن مسئله یا نفهمیدن مطلب توسط شماست.
۶) موضوع بحث را ناگهان عوض نکنید.
گوینده کاملاً متوجه میشود که حواس شما به صحبتش نبوده
یا اینکه اصلاً حرفش را بر حرفش برای شما اهمیتی ندارد.
۷)حرف نامربوط به بحث نزنید، شوخی نکنید.
اینها مال زمانی است که صحبت اصلی تمام شده و مکالمه عادی بین فردی صورت میگیرد.
منبع:
Psychologytoday.com
.Active Listening Skills